Håndboldskoler
Del

Arrangørmanual

DHF ønsker, at håndboldskolerne skaber de bedste rammer for, at trænere og ledere kan videregive deres entusiasme til børnene. Foreningen skal kun koncentrere sig om det vigtigste – selve arrangementet – og ikke bruge ressourcer på det administrative. Det hjælper vi derfor med. 

   

Mange års erfaring viser, at ejerskabet skal udspringe af foreningens ønske og lyst til at arrangere et tiltag som håndboldskole. Klubben har derfor stor medindflydelse på selve indholdet og udformningen af håndboldskolen.

   

Ved at vælge denne tilgang til DHF Håndboldskole har foreningens trænere og ledere ofte en baggrund i håndboldsportens børnerækker. Det sikrer, at deres engagement og smittende entusiasme for børnehåndbold, giver den gode håndboldoplevelse, som er DHF Håndboldskoles varemærke.

Projektmedarbejder
Jeppe Behrendt Petersen 43262431

Minihåndboldskole (i det følgende MHBS), Håndboldskole (i det følgende HBS) og Camp tager som alt andet i Dansk Håndbold Forbund udgangspunkt i vores værdier.

Begejstring

Vi udstråler glæde og energi i vores samvær med både konkurrenter og kolleger. Vi er ambitiøse, sætter fremtidige mål og ved at 'sejre' skaber vi begejstring.

Udvikling

Vi viser viljen og har modet til at gå nye veje for derigennem at kunne profilere håndbolden. Vi giver og skaber plads til dialog og nye ideer, som kan udvikle håndbolden.

Fællesskab

Vi tager et fælles ansvar for at håndbolden får succes. Vi respekterer forskelligheden og anerkender betydningen af at skabe oplevelser som et team.

Troværdighed

Vi tager ansvar for at kommunikation og dialog er baseret på gensidig tillid og troværdighed. Vi åbner et hvert samarbejde med forventningen om troværdighed fra alle parter. 

 

Klik på overskriften i denne 'indholdsfortegnelse' og kom hurtigere til emnet - vil du tilbage til oversigten igen, klikker du blot på 'tilbage' pilen i din browser.

Fordele

Overvejelser før arrangørtilmelding - Minihåndboldskole

Overvejelser før arrangørtilmelding - Håndboldskole

Overvejelser før arrangørtilmelding - Camp

Arrangørtilmelding

Økonomi - Minihåndboldskole

Økonomi - Håndboldskole

Økonomi - Camp

Arrangements- og træneransvarlige

Trænere

Deltagertilmelding

PR kampagne

Program og holdinddeling

Materialer

Diplomer

Aflysning

Tidsplan / to-do

 

Fordele

Minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp skaber liv i foreningen og gør foreningen synlig i lokalområdet.

Minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp er et godt tilbud om en sommer- og efterårsaktivitet til foreningens eksisterende såvel som nye børne- og ungdomsmedlemmer.

Minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp kan være det projekt, som ryster foreningens børne- og ungetrænergruppe godt sammen.

Minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp giver foreningen mulighed for at sætte træneraspiranter i tidsbegrænset ”mesterlære” sammen med foreningens rutinerede børnetrænere.

Foreningen får inspiration via samarbejdet med Dansk Håndbold Forbund.

Frem for alt - det er NEMT! Dansk Håndbold Forbund sørger for den administrative del, så foreningen kan fokusere på selve håndboldprogrammet!

   

Overvejelser før arrangørtilmelding - Minihåndboldskole

Når foreningen har besluttet sig for at afholde minihåndboldskole, skal foreningen gøre sig følgende overvejelser:

Hvem er målgruppen?

U-6 og U-8 (5-8 årige) eller kun U-8 (7-8 årige)?

Hvor mange pladser skal foreningen udbyde?

Foreningen bestemmer selv, hvordan fordelingen af pladser skal være. Eksempelvis kan foreningen have mange U-6 spillere og færre U-8 spillere, hvilket kan have indflydelse på fordelingen af antal pladser.

Hvem skal være instruktører på minihåndboldskolen?

Foreningens egne trænere?
Nye, unge træneremner som assistenter?
Gæsteinstruktører?

Vejledende antal pladser og instruktører i forhold til faciliteter:

1 hal - 1 hold
15 U-8 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner

1 hal - 2 hold
15 U-6 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner
15 U-8 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner

1 hal + 1 sal - 3 hold
15 U-6 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner
30 U-8 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttrænere

2 haller - 4 hold
30 U-6 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttrænere
30 U-8 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttrænere

Hvor mange dage skal minihåndboldskole vare?

  Fredag Lørdag Søndag
Forslag 1      kl. 10 - 15 kl. 10 - 15
Forslag 2 kl. 15 - 18 kl. 10 - 15 kl. 10 - 15
Forslag 3 kl. 15 - 18 kl. 10 - 15  


Foreningen kan også vælge andre alternativer til ovenstående forslag.
Ved at arrangere minihåndboldskole over en weekend bør det være nemmere at få voksne til at være instruktører.

Skal der tilbydes forplejning, og hvem skal stå for forplejningen - frivillige ledere eller hallens cafeteria?

Hvornår skal DHF Håndboldskole afholdes?

Ved fastsættelse af datoer er det en god idé at tage højde for fodboldcamps og evt. andre arrangementer i lokalområdet.

   

Overvejelser før arrangørtilmelding - Håndboldskole

Når foreningen har besluttet sig for at afholde håndboldskole, skal foreningen gøre sig følgende overvejelser:

Hvem er målgruppen?

U-10 og U-12 (9-12 årige) eller U-10, U-12 og U-14 (9-14 årige)

Foreningen har mulighed for at inkludere U-14 årgangen, men Dansk Håndbold Forbund anbefaler, at U-14 årgangen tilbydes DHF Camp.

Hvor mange pladser skal foreningen udbyde?

Foreningen bestemmer selv, hvordan fordelingen af pladser skal være. Eksempelvis kan foreningen have mange U-10 spillere og færre U-12 spillere, hvilket kan have indflydelse på fordelingen af antal pladser.

Hvem skal være instruktører på minihåndboldskolen?

Foreningens egne trænere?
Nye, unge træneremner som assistenter?
Gæsteinstruktører?

Vejledende antal pladser og instruktører i forhold til faciliteter:

1 hal - 2 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
15 U-12 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner

1 hal - 3 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
15 U-12 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
15 U-14 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner

1 hal + 1 sal - 3 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
30 U-12 deltagere = 2 trænere, 2 assistenttræner

1 hal + 1 sal - 4 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
30 U-12 deltagere = 2 træner, 2 assistenttræner
15 U-12 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner

2 haller - 3 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
30 U-12 deltagere = 2 trænere, 2 assistenttrænere

2 haller - 4 hold
15 U-10 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner
30 U-12 deltagere = 2 trænere, 2 assistenttrænere
15 U-14 deltagere = 1 træner, 1 assistenttræner

3 haller - 6 hold
45 U-10 deltagere = 3 trænere, 3 assistenttrænere
45 U-12 deltagere = 3 trænere, 3 assistenttrænere

3 haller - 8 hold
60 U-10 deltagere = 3 trænere, 3 assistenttrænere
30 U-12 deltagere = 3 trænere, 3 assistenttrænere
30 U-14 deltagere = 2 trænere, 2 assistenttrænere

Hvor mange dage skal håndboldskole vare?

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
Forslag 1    kl. 9 - 15 kl. 9 - 15      kl. 9 - 15       kl. 9 - 15 kl. 9 - 15    
Forslag 2 kl. 9 - 15     kl. 9 - 15   kl. 9 - 15   kl. 9 - 15      
Forslag 3         kl. 9 - 15 kl. 9 - 15 kl. 9 - 15
Forslag 4 kl. 9 - 15 kl. 9 - 15 kl. 9 - 15        

   

Foreningen kan også vælge andre alternativer til ovenstående forslag.
Ved at arrangere håndboldskole over en weekend bør det være nemmere at få voksne til at være instruktører.

Skal der tilbydes forplejning, og hvem skal stå for forplejningen - frivillige ledere eller hallens cafeteria?

Hvornår skal DHF Håndboldskole afholdes?

Ved fastsættelse af datoer er det en god idé at tage højde for fodboldcamps og evt. andre arrangementer i lokalområdet.

   

Overvejelser før arrangørtilmelding - Camp

Når foreningen har besluttet sig for at afholde camp, skal foreningen gøre sig følgende overvejelser:

Hvem er målgruppen?

U-14 og U-16 (13-16 årige) eller U-14 (13-14 årige)

Hvor mange pladser skal foreningen udbyde?

Foreningen bestemmer selv, hvordan fordelingen af pladser skal være. Eksempelvis kan foreningen have mange U-10 spillere og færre U-12 spillere, hvilket kan have indflydelse på fordelingen af antal pladser.

Hvem skal være instruktører på campen?

Foreningens egne trænere?
Gæsteinstruktører?

Vejledende antal pladser og instruktører i forhold til faciliteter:

1 hal - 1 hold
15 U-14 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner

1 hal - 2 hold
15 U-14 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner
15 U-16 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner

1 hal + 1 sal - 3 hold
15 U-14 deltagere = 2 trænere, 1 assistenttræner
30 U-16 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttræner

2 haller - 4 hold
30 U-14 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttræner
30 U-16 deltagere = 4 trænere, 2 assistenttræner

Hvor mange dage skal håndboldskole vare?

  Fredag Lørdag Søndag
Forslag 1      kl. 9 - 15  kl. 9 - 15 
Forslag 2  kl. 15- hele døgnet  kl. 12 

Foreningen kan også vælge andre alternativer til ovenstående forslag.
Ved at arrangere camp over en weekend bør det være nemmere at få voksne til at være instruktører.

Skal der tilbydes forplejning, og hvem skal stå for forplejningen - frivillige ledere eller hallens cafeteria?

Hvornår skal DHF Camp afholdes?

Ved fastsættelse af datoer er det en god idé at tage højde for fodboldcamps og evt. andre arrangementer i lokalområdet.

 

Arrangørtilmelding

Når foreningen har gjort sig de indledende overvejelser, tilmelder foreningen sig som arrangør af minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp. Før tilmelding skal foreningen:

  • udpege én overordnet ansvarlig leder
  • udpege én træneransvarlig (den overordnede ansvarlige leder og træneransvarlige kan være en og samme person)
  • booke hallen i god tid (gerne mindst et år i forvejen) – sørg for at få en skriftlig bekræftelse

Dansk Håndbold Forbund anbefaler at kontakte kommunen med henblik på:

  • at søge om fritagelse for betaling af halleje, med mindre det allerede er gratis
  • at foreningens arrangement bliver en del af kommunens sommerferietilbud til kommunens skoleelever (hvis sådan udbydes af kommunen)
  • at søge evt. økonomisk tilskud eks. pr. deltager med bopæl i kommunen eller anden form for økonomisk tilskud, hvis kommunen tilbyder det

     

Økonomi - Minihåndboldskole

Foreningen bestemmer selv ved tilmelding, hvor stor en del af deltagergebyret foreningen ønsker at få udbetalt. Dansk Håndbold Forbund anbefaler, at deltagergebyret er kr. 175,-, hvoraf foreningen får henholdsvis kr. 50,- til minihåndboldskole til at dække eventuelle omkostninger.

Dansk Håndbold Forbund tilbageholder henholdsvis kr. 125,- af deltagergebyret inkl. betalingsgebyr på kr. 25,-. Beløbet dækker udgifter til eksempelvis deltager-/trænerpakke, logistik, inspirationsmaterialer, PR materialer m.m. Som arrangørforening får foreningen materialer og serviceydelser fra Dansk Håndbold Forbund, der overstiger det beløb, som Dansk Håndbold Forbund tilbageholder af deltagergebyret.

Eksempel (sommer)


Antal deltagere
  15 30 45 60
Deltagerbetaling
175 175 175 175
Foreningsandel 50 50 50 40
DHF's andel 125 125 125 125
Foreningsandel 750 1.500 2.250 3.000

 

Priser for eksempelvis ekstra deltager-/trænerpakke, ekstra bolde el. lign. findes i HåndOffice.
Eventuel bestilling af ekstra materialer modregnes foreningens andel af deltagergebyret.

Hvis foreningen arrangerer mere end én minihåndboldskole, afregner Dansk Håndbold Forbund hver minihåndboldskole for sig. Hvis en forening eksempelvis arrangerer flere minihåndboldskoler, regnes arrangementerne ikke sammen, således at foreningen kan opnå flere gratis trænerpakker, end det enkelte arrangements deltagerantal godtgør.

Foreningens andel af deltagergebyret overfører Dansk Håndbold Forbund til foreningens konto, i ugen efter minihåndboldskolen er gennemført. Har foreningen brug for at få udbetalt pengene på et tidligere tidspunkt, kan foreningen i HåndOffice anmode om et a'contobeløb på 75% af foreningens andel af deltagerbetalingen.

Foreningen kan i HåndOffice løbende følge med i økonomien for minihåndboldskole. Foreningen kan ligeledes trække den endelige afregningsspecifikation i HåndOffice.

   

Økonomi - Håndboldskole

Sommer

Dansk Håndbold Forbund anbefaler at deltagergebyret er kr. 820,- for en fem dages håndboldskole i dagstimerne ekskl. frokost. Af beløbet på kr. 820,- får foreningen kr. 400,- til at dække eventuelle omkostninger.

Dansk Håndbold Forbund tilbageholder kr. 420,- af deltagergebyret inkl. betalingsgebyr på kr. 25,-. Beløbet dækker udgifter til eksempelvis deltager-/trænerpakke, logistik, inspirationsmaterialer, PR-materialer m.m. Som arrangørforening får foreningen materialer og serviceydelser fra Dansk Håndbold Forbund, der overstiger det beløb, som Dansk Håndbold Forbund tilbageholder af deltagergebyret.

Eksempel

Hvis foreningen tilbyder frokost og/eller overnatning, regulerer foreningen selv sin andel af deltagergebyret. Det samme gør sig gældende, hvis der er andre forhold som har indflydelse på foreningens andel af deltagergebyret i op- eller nedadgående retning.


Antal deltagere
  30 45 60 90 120
Deltagerbetaling
820 820 820 820 820
Foreningsandel 400 400 400 400 400
DHF's andel 420 420 420 420 420
Foreningsandel 12.000 18.000 24.000 36.000 48.000

 

Priser for eksempelvis ekstra deltager-/trænerpakke, ekstra bolde el. lign. findes i HåndOffice.
Eventuel bestilling af ekstra materialer modregnes foreningens andel af deltagergebyret.

Hvis foreningen arrangerer mere end én håndboldskole, afregner Dansk Håndbold Forbund hver håndboldskole for sig. Hvis en forening eksempelvis arrangerer flere håndboldskoler, regnes arrangementerne ikke sammen, således at foreningen kan opnå flere gratis trænerpakker, end det enkelte arrangements deltagerantal godtgør.

Foreningens andel af deltagergebyret overfører Dansk Håndbold Forbund til foreningens konto, i ugen efter håndboldskolen er gennemført. Har foreningen brug for at få udbetalt pengene på et tidligere tidspunkt, kan foreningen i HåndOffice anmode om et a'contobeløb på 75% af foreningens andel af deltagerbetalingen.

Foreningen kan i HåndOffice løbende følge med i økonomien for håndboldskole. Foreningen kan ligeledes trække den endelige afregningsspecifikation i HåndOffice.

   
Økonomi - Camp

Sommer

Foreningen bestemmer selv ved tilmelding, hvor stor en del af deltagergebyret foreningen ønsker at få udbetalt. Dansk Håndbold Forbund anbefaler, at deltagergebyret er kr. 820,-, hvoraf foreningen får kr. 400,- til at dække eventuelle omkostninger.

Dansk Håndbold Forbund tilbageholder kr. 420,- af deltagergebyret inkl. betalingsgebyr på kr. 25,-. Beløbet dækker udgifter til eksempelvis deltager-/trænerpakke, logistik, inspirationsmaterialer, PR materialer m.m. Som arrangørforening får foreningen materialer og serviceydelser fra Dansk Håndbold Forbund, der overstiger det beløb, som Dansk Håndbold Forbund tilbageholder af deltagergebyret.

Eksempel

Hvis foreningen tilbyder frokost og/eller overnatning, regulerer foreningen selv sin andel af deltagergebyret. Det samme gør sig gældende, hvis der er andre forhold som har indflydelse på foreningens andel af deltagergebyret i op- eller nedadgående retning.


Antal deltagere
  15 30 45 60
Deltagerbetaling
820 820 820 820
Foreningsandel 400 400 400 400
DHF's andel 420 420 420 420
Foreningsandel 6.000 12.000 18.000 24.000

 

Priser for eksempelvis ekstra deltager-/trænerpakke, ekstra bolde el. lign. findes i HåndOffice.
Eventuel bestilling af ekstra materialer modregnes foreningens andel af deltagergebyret.

Hvis foreningen arrangerer mere end en camp, afregner Dansk Håndbold Forbund hver camp for sig. Hvis en forening eksempelvis arrangerer flere camps, regnes arrangementerne ikke sammen, således at foreningen kan opnå flere gratis trænerpakker, end det enkelte arrangements deltagerantal godtgør.

Foreningens andel af deltagergebyret overfører Dansk Håndbold Forbund til foreningens konto, i ugen efter campen er gennemført. Har foreningen brug for at få udbetalt pengene på et tidligere tidspunkt, kan foreningen i HåndOffice anmode om et a'contobeløb på 75% af foreningens andel af deltagerbetalingen.

Foreningen kan i HåndOffice løbende følge med i økonomien for campen. Foreningen kan ligeledes trække den endelige afregningsspecifikation i HåndOffice.

    

Arrangements- og træneransvarlige

Dansk Håndbold Forbund anbefaler, at foreningen uddelegerer opgaver i forbindelse med DHF Håndboldskole til flere personer.
Ved at følge dette råd sikrer foreningen, at viden og erfaring ikke går tabt, hvis en frivillig leder ikke længere ønsker at være med til at arrangere minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp
Som minimum bør foreningen dele opgaverne mellem en arrangementsansvarlig og en træneransvarlig.

Den arrangementsansvarliges opgaver:

  • Overordnet planlægning
    • Hvilke overvejelser skal foreningen gøre sig?
    • Tilmelde foreningen som arrangør
    • Økonomi
  • Kontakt til Dansk Håndbold Forbund, hallen, øvrige leverandører og andre frivillige ledere/hjælpere
  • Ansvarlig for at gennemføre PR-kampagne
  • Sikre at foreningen bestiller trænertøj i HåndOffice
  • Indhente børneattester på trænere/instruktører, som foreningen ikke allerede har børneattester på
  • Evt. skaffe lokale sponsor-/leverandøraftaler af diverse materialer, mad eller frugtordning. Det er den overordnede leders ansvar, at lokale aftaler ikke er i strid med Dansk Håndbold Forbunds arrangøraftale
  • Sende info til deltagere 14 dage før minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp
  • Ansvarlig for pakning og fordeling af deltager- og trænerpakker
  • Ansvarlig for bestilling af diplomer
  • Sikre foreningens og deltagernes evaluering

  

Den træneransvarliges opgaver:

  • Indgå aftaler med trænere samt registrere trænerne i HåndOffice.
  • Udarbejde overordnet og/eller detaljeret program for minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp
  • Afholde trænermøde før minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp for at sikre, at alle trænere kender deres opgaver
  • Lave holdinddeling af deltagerne. Dansk Håndbold Forbund anbefaler at dele deltagerne efter køn og alder
  • Gennemføre minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp

 

Det er en god idé at holde morgensamling inkl. morgenbrød med trænere, inden børnene kommer i hallen.
Ved udfyldelse af børneattester er det en god idé at markere feltet, hvor det er Danmarks Idræts-Forbund, DIF, som tager sig af en eventuel pædofilisag.
Det er en god idé at pakke deltagerpakkerne dagen før minihåndboldskole, håndboldskole og/eller camp samt nummerere bolde og drikkedunke.

    

Trænere

Alle trænere som er 15 år og ældre, skal udfylde børneattest samt opnå godkendelse af denne fra det centrale kriminalregister. Det er et krav DHF stiller, for at have tilladelse til at fungere som trænere før børn og dermed på DHF Håndboldskole.

Dansk Håndbold Forbund kræver ikke, at børneattester indsendes til forbundet. Foreningen skal på tro og love markere i HåndOffice, at foreningen har indhentet og indsendt børneattester på den enkelte træner/instruktør til Det Central Kriminalregister.

Minihåndboldskole

Trænere: De ansvarlige trænere skal minimum være 18 år samt besidde kompetencerne til at lede og gennemføre træningen.
Assistenter: Assisterende trænere skal være minimum 13 år og være modne til at tage et selvstændigt ansvar for øvelser og ikke mindst deltagerne.

Håndboldskole

Trænere: De ansvarlige trænere skal minimum være 18 år samt besidde kompetencerne til at lede og gennemføre træningen.
Assistenter: Assisterende trænere skal være minimum 15 år og være modne til at tage et selvstændigt ansvar for øvelser og ikke mindst deltagerne. Tilbyder foreningen DHF Håndboldskole for 13-14 årige (U14), anbefaler Dansk Håndbold Forbund, at assisterende trænere for denne årgang som minimum er 18 år.

Camp

Trænere: De(n) ansvarlige træner(e) skal minimum være 20 år samt besidde kompetencerne til at lede og gennemføre træningen.
Assistenter: Assisterende trænere skal være minimum 18 år og være modne til at tage et selvstændigt ansvar for øvelserne og ikke mindst deltagerne.

God børnetræning

Dansk Håndbold Forbunds budskaber om god børnetræning bør efterleves:

  • Børns motoriske og fysiske udvikling skal stimuleres gennem alsidig træning og leg - undgå for tidlig specialisering.
  • Børn er forskellige, men alle børn skal føle sig trygge og værdsatte på holdet.
  • Børn skal opleve, at håndbold er sjovt
    • det er et holdspil baseret på fairplay, respekt og engagement.
  • Udnyt den motoriske guldalder til teknisk træning.
  • Børn skal have bolden mest muligt, når de træner.
  • Mange børn skal prøve at stå på mål - men de skal også prøve andet.
  • Børn skal udvikle deres spilforståelse og ikke spille ud fra færdige løsninger givet af træneren - systemtræning hører ikke til i børnehåndbold.
  • Træningen skal tilrettelægges, så den tager udgangspunkt i børnenes udvikling og naturlige behov for aktivitet.
  • Intensitet og fart er vigtigt for fastholdelsen af børnenes interesse og opmærksomhed i træningen - skud på mål er godt, men lange rækker af børn er skidt.

   

God ungdomstræning

Dansk Håndbold Forbunds budskaber om god ungdomstræning efterleves:

  • Der skabes et højt aktivitetsniveau i ungdomstræningen – flest mulige aktive situationer (med bold) for den enkelte deltager.
    Der skabes et ungdomsmiljø med tryghed og gode oplevelser for alle.
    Individuel træning prioriteres højere end kollektiv træning.
    Fokus på differentieret tilgang til deltagerne – såvel håndboldmæssigt som personligt

 

Tøjpakke til trænere

Foreningen får én gratis trænerpakke pr. syv tilmeldte DHF Håndboldskoledeltagere. Trænerpakken består af nedenstående PUMA dele samt en drikkedunk.

Derudover er det muligt at tilkøbe shorts/tights til tøjpakken til trænere. Priser kan ses i HåndOffice. Shorts/tights vælges som tilvalg i HåndOffice.
Ønsker foreningen at bestille yderligere trænerpakker, kan priser ses HåndOffice.

Foreningen skal have bestilt trænerpakker, senest 14 dage før foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp begynder! Bestiller foreningen trænerpakker senere, forbeholder Dansk Håndbold Forbund sig ret til at fakturere fragt og pakning af forsendelsen.

Ønsker foreningen at modtage trænertøj til at prøve størrelser efter, skal det være bestilt senest 1. april. Efterfølgende sendes pakken hurtigst muligt. Dansk Håndbold Forbund fakturerer foreningen et gebyr på op til kr. 150,- for denne forsendelse. Gebyret modregnes i foreningens andel af deltagergebyret.

Bestilling af trænerpakke foretages via HåndOffice.

   

Deltagertilmelding

Den offentlige deltagertilmelding åbner den 1. februar kl. 10.00.

Online tilmelding lukker, fire dage før foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp begynder.

Det er muligt at give egne medlemmer mulighed for at tilmelde sig foreningens aktiviteter fra og med den 1. januar og indtil den 1. februar kl. 10.00.

Foreningen har også mulighed for at lukke sit arrangement helt, så det kun er deltagere, som foreningen aktivt inviterer, der kan tilmelde sig arrangementet. Gør foreningen brug af denne mulighed, er det foreningens eget ansvar at invitere alle de deltagere, som, foreningen ønsker, skal have mulighed for at tilmelde sig foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp.

Ved tilmelding bestiller deltagernes forældre en deltagerpakke. Målvogtere får en lang T-shirt og lange bukser i deltagerpakken (på minihåndboldskole er alle markspillere dvs. der tilbydes ikke målvogter deltagerpakke til denne målgruppe).


Diplomer tilbydes kun minihåndboldskole og håndboldskole.   

Tilmeldinger fra og med 14 dage før foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp tillægges et gebyr på kr. 100,-. Gebyret tilfalder Dansk Håndbold Forbund.

Online tilmeldingen lukker fire dage før, foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp begynder. I de fire dage op til minihåndboldskole, håndboldskole eller camp har både foreningen og Dansk Håndbold Forbund mulighed for at tilmelde deltagere manuelt i HåndOffice. Ved manuel tilmelding sender Dansk Håndbold Forbund faktura på deltagergebyret til deltagerens forældre.

Forældre har mulighed for at framelde deres barns deltagelse på minihåndboldskole, håndboldskole eller camp.

Sker framelding inden 15 dage før foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp første dag, refunderes deltagerbetalingen mod et gebyr på kr. 200,-, som tilfalder Dansk Håndbold Forbund. Betalingsgebyret på kr. 25,- refunderes ikke.

Sker frameldingen efter skæringsdatoen 15 dage før foreningens minihåndboldskole, håndboldskole eller camp første dag, refunderes deltagergebyret ikke. I sådan et tilfælde får foreningen sin andel af deltagergebyret, og deltageren har naturligvis krav på at få udleveret sin deltagerpakke på minihåndboldskole, håndboldskole eller camp.

Deltageren har mulighed for at ændre sin bestilling online. Denne mulighed lukker, når deltagerpakken sendes til pakning hos Dansk Håndbold Forbunds logistikpartner. Efterfølgende er det foreningen, som skal bestille nyt og returnere ikke-brugte produkter.

   

PR kampagne

DHF hjælper foreningen med PR-kampagne på sociale medier, beach falg og en standard plakat samt giver mulighed for PR-materialer på print.

Sideløbende med den lokale PR-kampagne kører DHF løbende en landsdækkende PR-kampagne på sociale medier og dhf.dk. Foreningen er meget velkommen til at dele opslag fra håndboldskolernes Facebook-side.

Via HaandOffice finder du forskellige materialer, som kan benyttes i markedsføringen af din lokale håndboldskole:

  • Sociale medier: Billedfiler med budskaber, som kan postes på foreningens Facebook- og Instagram-konto. 
  • Print: A3 plakat og en A4 flyer, hvor teksten kan tilpasses lokale behov.

   

Plakat og flyer kan bestilles på print mod betaling. Plakat og flyer kan også downloades som pdf og jpeg filer til brug for mail, sociale medier samt til tryk hos en lokal trykker.

I HåndOffice kan foreningen sende mails direkte til egne medlemmer med et unikt link til tilmelding. Det er også muligt at anmode naboforeninger om lov til at invitere deres medlemmer til at deltage på foreningens håndboldskole.

Benytter foreningen sig af invitationer, er det muligt at tilbyde foreningens medlemmer at tilmelde sig før den offentlige tilmelding åbner.

Forslag til PR-kampagne: 

Sommer Efterår Aktivitet
Januar Maj-august Opslag på sociale medier om, at foreningen arrangerer håndboldskole
Januar Maj-august Invitationer sendes til foreningens egne medlemmer
Januar Maj-august

Opslag på sociale me dier "Tilmelding til vores håndboldskole åbner på ..."

Pressemeddelelse til lokale medier: "Klubben arrangerer DHF Håndboldskole for X antal gang".

Februar  August-september Opslag på sociale medier "X antal har tilmeldt sig vores håndboldskole".
Februar Maj-august Sende invitationsanmodning til naboforeningers medlemmer
Februar Maj-august Eventuelt hænge plakater op på skoler, i haller og andre steder, hvor målgruppen/forældre færdes
Marts August

Opfølgende kampagne på sociale medier / via invitationer, hvis der stadig er plads til flere deltagere på foreningens håndboldskoler

April September

Opfølgende kampagne på sociale medier / via invitationer, hvis der stadig er plads til flere deltagere på foreningens håndboldskoler

Juni September

Opslag på sociale medier "Om X antal dage begynder vores håndbold, glæd jer det bliver en...."

Juni Oktober

Sende pressemeddelelse til lokale aviser om, at foreningen arrangerer håndboldskole

Afvikling  Oktober

Daglige opslag på sociale medier om, hvad der sker på håndboldskole. Vær opmærksom på, at nogle forældre/deltagere ikke ønsker at blive vist på sociale medier. Se herunder om regler for offentliggørelse af billeder.

Fotos taget på DHF Håndboldskole

Når deltageren tilmeldes DHF Håndboldskole, skal forældrene tage stilling til, om DHF og foreningen må vise portrætfotos/portrætlignende fotos taget på DHF Håndboldskole på foreningens/forbundets website eller i PR-materialer. Det forventes, at foreningen respekterer et evt. afslag på at bruge portrætfotos/portrætlignende fotos.

Generelt er der to gældende retningslinjer for brug af billeder:

  • Situationsbilleder må frit bruges på nettet, hvis de er harmløse.
  • Portrætbilleder skal du have lov til at bruge. 

   

Ved portrætbilleder skal du have lov fra personen, som er på billedet - og af forældrene, hvis det er et barn. 

     
Dette billede har karakter af et
portrætbillede og kræver 
tilladelse fra pigen og forældrene
på billedet.
Her er der også tale om et
portræt. Drengen og forældrene
på billedet skal give tilladelse til,
at billedet bringes på
en hjemmeside.

Dette billede er på kanten af
at være et portrætbillede, men en
accept fra pigen og forældre forrest i

billedet er at foretrække.


Situationsbilleder, som har til formål at vise en situation eller aktivitet, kan som udgangspunkt frit lægges på en foreningens website, hvis de er harmløse. Kan billedet krænke en eller flere personer på billedet, skal foreningen spørge om lov, før billedet lægges på websitet.

   
Her er der tale om et situationsbillede.
Billedet viser tydeligvis
en spise-situation og har ikke
drengen som hovedmotiv.

Heller ikke her er der tale
om et portrætbillede,
selvom du kan genkende
flere spillere på billedet.

Et holdbillede som dette eller
andre fra en idrætssituation må
frit lægges på klubbens hjemmeside.
Husk, at billederne skal
være harmløse.

   

Program og holdinddeling


Dansk Håndbold Forbund anbefaler foreningen at tage udgangspunkt i et af de nedenstående forslag til program:

  • 5 dage u/overnatning
  • 5 dage med én overnatning
  • 4 dage u/overnatning
  • 3 dage u/overnatning

   

Den træneransvarlige udarbejder et overordnet program med træningspas. Foreningen kan med fordel sætte overskrifter på de enkelte træningspas og efterfølgende delegere opgaven med detailplanlægning af træningen og de alternative aktiviteter til de enkelte trænere.

Selve indholdet i træningen på DHF Håndboldskole bør tage udgangspunkt DHF’s aldersrelaterede træning for U-10, U-12 (og U-14). I HåndOffice kan foreningen downloade forslag til programmer.

Trænerpåsætning

Foreningen kan vælge, at de samme trænere følger et stamhold på hele DHF Håndboldskolen:

Fordele:

  • Deltagere/trænere får et samhørighedsforhold
  • Trænerne får deltagerne i et længerevarende træningsforløb
    Tryghed

  

Ulemper:

  • Det kan være svært at finde trænere, som kan afse 3-5 dage

Alternativt kan foreningen vælge, at trænere knyttes til de enkelte træningspas:

Fordele

  • Det er nemmere at finde trænere
  • Deltagerne får forskellige impulser

 

Ulemper

  • Manglende kontinuitet i træningen og svagere relation mellem deltagere og trænere
  • Deltagernes manglende tryghed på grund af de mange trænere

Holdinddeling

Dansk Håndbold Forbund anbefaler at inddele deltagerne i mindre hold á 15-20 deltagere, der udgør et stamhold, som deltagerne hører til. Eventuelle alternative aktiviteter kan foregå på tværs af stamhold.

Dansk Håndbold Forbund anbefaler desuden at der der til hvert hold/træningspas er tilknyttet en træner og en assistenttræner og at foreningen inddeler deltagerne i stamhold efter alder (U-10 eller U-12). Ønsker foreningen at opdele hold efter køn, skal foreningen være opmærksom på fordele og ulemper ved dette.

Hvis det på førstedagen af DHF Håndboldskole viser sig, at holdinddelingen ikke er hensigtsmæssig, er det en god idé at bytte enkelte deltagere mellem de enkelte hold, så alle deltagere får en god oplevelse. Tag hensyn til teknisk/taktisk niveau og sociale relationer, når der flyttes deltagere fra et hold til en andet.

Tillader vejret det, kan det ene hold være ude, mens det andet hold er i hallen. Er det dårligt vejr, er det muligt at have 40 deltagere i hallen og stadig have kvalitet i tilbuddet.

Se vejledende antal hold og deltagere under punkterne med overvejelser før minihåndboldskole/håndboldskole/camp.
Holdinddelingen kan laves i HåndOffice.

   

Materialer

Proceduren for bestilling og levering af deltager- og trænerpakker, er som følger:

11 dage før arrangementet begynder sendes materialerne til pakning hos Dansk Håndbold Forbunds logistikpartner 'Textilprint', som sender videre til håndboldskolen syv dage før den begynder. 

Foreningen skal have bestilt trænerpakker senest 14 dage før arrangementet begynder!

Evt. nye deltagere skal være tastet ind i systemet senest kl. 11.00 på førstedagen af håndboldskolen, hvorefter materialerne sendes til pakning hos Textilprint kl. 12.00, og skippes videre til håndboldskolen samme eftermiddag.  

Alle foreninger modtager en e-mail med track and trace numre, når forsendelser er på vej, og pakker bør leveres dag-til-dag, men er det ikke tilfældet er det foreningens eget ansvar at kontakte Textilprint.

Modtagelse af materialer samt evt. ombytning af varer

Det er ligeledes foreningens ansvar, at der er en person til at modtage og kvittere for modtagelse af materialerne, når de kommer frem. Foreningen kan ved tilmelding oplyse, at forsendelsen må stilles på modtageradressen, uden at der kvitteres for modtagelse. Giver foreningen tilladelse til dette, sker det på foreningens ansvar og risiko. Eventuelt økonomisk tab pga. defekte varer forårsaget af vejret, tyveri osv. dækkes af foreningen. Ved forsendelser på paller er fragtmanden orienteret om at kontakte det af foreningen opgivne tlf. nr. 30 min. før levering. Dansk Håndbold Forbund kan desværre ikke garantere, at dette sker.

Dansk Håndbold Forbund tager forbehold for, at ovenstående leveringsdage er lørdage eller søndage. I disse tilfælde sørger Dansk Håndbold Forbund for at ændre i leveringsterminer, så foreningen får materialerne på fredage.

Dansk Håndbold Forbund bytter naturligvis defekte og forkert bestilte varer. Defekte varer SKAL returneres til Textilprint. Af samme årsag betaler Dansk Håndbold Forbund for én returfragt. Foreningen kan rekvirere én gratis portoblanket hos Dansk Håndbold Forbunds logistikpartner.

Al ombytning af materialer i deltagerpakken skal ske via foreningen. Forældre, som kontakter Dansk Håndbold Forbund vedrørende ombytning af materialer, efter pakning/levering har fundet sted, henvises til foreningen.

Ved ombytning orienteres Textilprint pr. telefon eller mail, hvorefter materialer sendes senest dagen efter, og det er selvfølgelig i orden at vente, til arrangementet erafviklet med henblik på at samle flere varer i én forsendelse. Modtager Dansk Håndbold Forbund ikke varerne, refunderes varerne ikke i den endelige afregning. 

Dansk Håndbold Forbunds logostikpartner:

Textil Print ApS
Bakkelyvej 2
8680 Ry
Tlf. nr.: 8689 3233
E-mail: ordre@textilprint.dk

   

Diplomer

Diplomer bestilles og eller downloades i HåndOffice. Det er muligt at uploade holdbilleder og få billeder printet på diplomerne.

Husk at tage holdbilleder som noget af det første på håndboldskole. Efterfølgende skal billederne uploades til HåndOffice og diplomerne bestilles. Dansk Håndbold Forbund anbefaler at føre det inden kl. 12.00 den første dag på håndboldskolen, så der er størst sandsynlighed for, at diplomerne leveres før håndboldskolens sidste dag.

Download vejledning

   

Aflysning

Ønsker foreningen at aflyse håndboldskolen pga. for få tilmeldinger, skal foreningen træffe beslutningen og meddele det til Dansk Håndbold Forbunds håndboldskolekonsulent senest:

  • den 15. maj for DHF Håndboldskole til og med uge 28
    den 15. juni for DHF Håndboldskole fra og med uge 29 til og med uge 35
  • den 20. september for DHF håndboldskoler i efterårsferien
  1. Dansk Håndbold Forbund underrettes om aflysningen
  2. Dansk Håndbold Forbund kontakter tilmeldte deltageres forældre pr. mail med tilbuddet om at blive flyttet til et andet DHF Håndboldskole eller få deltagergebyret retur
  3. Foreningen aflyser lokale aftaler
  4. Har foreningen modtaget trænertøj eller andre materialer fra Dansk Håndbold Forbund, aftales efterfølgende procedure ift. økonomi/returforsendelse

Det er uden økonomisk risiko for foreningen at udbyde et arrangement - dog med forbehold for ovenstående punkt 4.

   

Tidsplan / to-do

Når foreningen har tilmeldt sig som arrangør, er der i HåndOffice en tjekliste, som foreningen kan følge.

Overordnet tidsplan:

Sommer

1. december - DHF åbner for arrangørtilmelding i HåndOffice
1. januar - foreningen laver lokal PR. Mulighed for at deltagere kan tilmelde sig via invitation.
Januar - DHF laver landsdækkende PR
1. februar - deltagertilmelding åbner kl. 10.00. falder d. 1 på en lørdag eller søndag, åbnes tilmeldingen mandag.
1. april - deadline for bestilling af trænertøj til prøvning af størrelser
15. maj - deadline for aflysning af håndboldskole til og med uge 28 samt i efterårsferien
15. juni - deadline for aflysning af håndboldskole i uge 29 til 35

Efterår

1. april - DHF åbner for arrangørtilmelding i HåndOffice
1. maj - foreningen laver lokal PR. Mulighed for at deltagere kan tilmelde sig via invitation
Maj - DHF laver landsdækkende PR
1. august - deltagertilmelding åbner kl. 10.00. falder d. 1 på en lørdag eller søndag, åbnes tilmeldingen mandag.
1. september - deadline for bestilling af trænertøj til prøvning af størrelser
20. september - deadline for aflysning af håndboldskole til og med uge 28 samt i efterårsferien

Generelt

14 dage før håndboldskolen - foreningen sender info til deltagere via e-mail med information om:

  • tid og sted
  • overordnet progam herunder evt. forplejning og overnatning
  • beklædning som deltagerne skal medbringe (ex. udendørsaktiviteter, badetøj til svømmehal)
  • kontaktoplysninger på ansvarlige ledere, som forældre kan kontakte under arrangementet

Dansk Håndbold Forbund har udarbejdet en standard tekst, som er tilgængelig i HåndOffice.
Del også gerne informationen på sociale medier for klubben.

Oktober - januar - DHF afholder informations/evalueringsmøder.

Vælg forbund

Luk